Denne nettsiden siden har flyttet til Norskeinteriorblogger.no

onsdag 20. april 2011

Gjør det selv: Påskebordpynt

Påske er en fabelaktig grunn til pynte hus, og i månedens gjør-det-selv med BRIGG, blir det derfor påskebordpynt! Rosa påskepynt som er billig, enkel og kjapt å lage.

Hvorfor det ble rosa i år skyldes fargens selvsagte skjønnhet. Fargen er en nytelse og jeg har dilla på den. Men det er også av den enkle grunn fordi eggekartongene vi hadde i kjøleskapet var rosa. For det er nettopp disse tomme, rosa eggekartongene som er påskepyntens base i år.

EGGEKARTONGBLOMST

Man trenger: Tomme eggekartonger, saks og ståltråd

- Klipp fire strimler ut av en tupp på eggekartongen. Rund kantene av de fire eggekartongstrimlene som skal forestille kronbladene. Lag tre slike av eggekartongtuppene og sett dem inni hverandre. Den innerste trenger ikke bli klippet i fire strimler. Stikk ståltråd i hullet i midten og fest dem ved å knipe ståltråden sammen. Pass på at det henger en lang ståltrådende ut fra hullets nedside slik at man på denne måten kan feste blomsten på en gren.

LYSLENKE AV KARTONGBLOMST

- Stikk blomstene på en lyslenke. De er ikke festet med noe.

MUFFINSBLOMST

- Man tar to muffinsformer og kniper dem sammen. Bind dem sammen med sytråd og fest dem på en gren.

ROSA EGG MED MOTIV

- Man trenger: Egg, folie, saks og rød konditofarge (Eventuelt GJØRE DET NATURLIG ved å koke eggene i rødløk, nypete eller rødkål. Dette gir en nydelig fargeglød på eggene. Jeg ville derimot ha en knall farge og valgte derfor konditofarge.)

- Man gjør det selv: Man blåser eggene ved å stikke hull i begge ender og blåse ut innholdet. Så fester man sytråd på en liten knekt fyrstikk og stikker den i hullen. Slik kan man henge opp egget. Man finner et motiv, for eksempel fra en bok og overfører dette motivet på folie. Klipp så ut motivet, i mitt tilfelle en harepus, også lim det på egget. Kok det blåste egget med folie på i konditofarget vann.

EGGEKARTONG MED PÅSKESTÆSJ

Fyll tomme eggeskall med telys, blomster, snop eller andre ting hjertet begjærer. Sett dem i en tom eggekartongholder. Enkel, men dekorativ bordpynt.


HEKLET EGGEGLASS OG NAVN PÅ EGG

Man trenger: garn (perfekt restegarnaktivitet, stempelsett (for eksempel DETTE fra Clas Ohlson) Man gjør det selv: hekle en runding (størrelse på rundingen avhenger av garnets størrelse), stemple navn på egget og pynt med blomst.

Da vil jeg ønske alle en fin påske! Håper den blir fyllt med sol, sjokolade og gode mennesker! Til neste gang! Klem fra BRIGITTA fra bloggen BRIGG

19 kommentarer:

Lidyll sa...

Nyyyydelig!*smile*
...og er så enig! Rosa er flott! Hos oss ble det gult og rosa*smile*

God påske til alle sammen!*smile*

Janne sa...

Jøss, så kjempeflott!! Rosa er fint selv til påske:)
GOD PÅSKE TIL DERE!
Klem fra Janne

Hverdagsglede!! sa...

Genialt!!!
Fantastisk ide og gjenbruk =)

Må jo bare prøves!!!!

Huset sa...

Så utrolig kreativt og nydelig!!!

Precious Home sa...

Å så flotte ideer! Rosa er jo en utrolig fin farge:) MÅ jo ikke ha gult til påske heller;)

Anne sa...

Super inspirasjon! Min favorittrosafarge! God påske!

Unknown sa...

jeg gir meg over! så mange gode tips!
og veldi vakkert alt!

Heddas gode grunner sa...

Herlig! Fantastisk! Genialt! Eller hva skal jeg si...? Jeg er imponert og inspirert!

God påske til alle!

Vårt lille hjem sa...

Wow..det var jo kjempelekkert..det skal jeg jammen prøve. Så unger.."Spis egg.."

God påske til dere jenter..klem fra Hege

Fru Fly * Heidi sa...

Dette tror jeg er det fineste påskebordet jeg noensinne har sett. Fantatiske ideer og helt nydelig alt i alt!!!:)

s h i n e d e s i g n sa...

Vakkert!!! Rent, delikat og veldig oppfinnsomt....jeg fikk lyst til å løpe og gjøre det samme :-)

Vibeke Møgster sa...

Så koselig og inspirerende ! Likte veldig godt bordet ; er på jakt etter et rustikk langbord i tre selv(gjerne så grovt at man kan sette kniven i det) - noen som vet om forhandlere, eller er dette noe man må snekre selv ?

Amalies Hus
http://amalieshus.blogspot.com/

cla_billa sa...

this decorations are so cute! lovely!

Valerie sa...

your tutorial is a hit on pinterest and i'm stopping by to say how i love it & how i love your table settings !! such a great decorating job you did !

Anna sa...

Så fantastisk smart! Det vil jeg prøve på!

Sew Flippin Cool sa...

I've included your post in a featured list on fairy princess parties on my blog, The Handmade Experiment. Check it out and thanks for the great inspiration! http://wp.me/pkcUM-L4

Emily

Cecilia sa...

This post is wonderful.... Incredible pictures!
I hope I can make myself those egg carton flowers!! :)

Cecilia

Unknown sa...

Heisann! Jeg tok vare på dette innlegget da du postet den i fjor påske. Kom over den nå da jeg surfet på nettet. Bildene fenger meg utrolig fortsatt. Jeg prøvde tom å lage disse blomstene av eggekartongen, men uten hell. Nå når jeg har fått en blogg, vil jeg gjerne dele til mine lesere de samme bildene som inspirerte meg. Er det mulig å få låne dem?

romanemone sa...

So cute!